مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

هوش مصنوعی و کاربرد آن در اطلاع رسانی و اراده دانش

چکیده‌

هدف‌ هوش مـصنوعی کـشف فـرایندهای فکری است که بار فتارهای‌ هوشمندانه مرتبط است.؛همچنین درصدد یافتن‌ راه‌هایی است تا کـارکردهایی را که معمولا نیازمند هوش انسان شبیه‌سازی‌ کند.

در‌ مقایسهء انسان و رایانه،تفاوت‌ در‌ ساختار،عـلت اصلی اختلاف‌ بین مـغز و رایـانه بیان شده است.فنون هوش مصنوعی مبتنی بر روش‌هایی است که از علوم مختلف و دانش فراوان بهره می‌برد و این دانش باید به گونه‌ای ارائه‌ شده باشد که در برگیرندهء تعمیم‌ها باشد و توسط افـرادی که باید آن را فراهم آورند،فهمیده و درک‌ شود.از سوی دیگر،پژوهش‌های هوش مصنوعی به ارائهء دانش‌ مناسبی مربوط می‌شود که‌ می‌تواند‌ در برنامه‌ای برای ایجاد رفتار "هوشمندانه‌"مورد استفاده قرار گیرد.

کاربردهای جـدید هـوش مصنوعی در زمینه‌های متنوع دانش مانند زبان طبیعی،رباتیک،علوم رایانه،و علوم شناخت عرضه شده‌ است.همچنین‌ کاربرد‌ هوش مصنوعی و نظام‌های خبره در ارائهء دانش مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها:

هـوش مـصنوعی.نظام‌های خبره.پایگاه اطلاعاتی. کتابداری و اطلاع‌رسانی.بازیابی اطلاعات

الکتروشیمی و کاربردها

مقدمه

شیمی تجزیه، دانش ابداع و اصلاح روش های شناسایی و اندازه گیری مواد با بهره گیری از اصول و قوانین فیزیکی و شیمیایی است و الکتروشیمی تجزیه ای، شاخصه ای از این مجموعه وسیع است. فنون الکتروشیمیایی تجزیه، تاثیر متقابل شیمی و الکتریسیته، یعنی اندازه گیری کمیت های الکتریکی، مانند جریان، پتانسیل، بار و ارتباط آنها با پارامترهای شیمیایی را شامل می شود [1].

با توجه به پیشرفت های اخیر در علم پزشکی و فناوری زیستی و همچنین توجه روزافزون انسان به بهداشت و سلامت، ضرورت اندازه گیری مقادیر کم زیست مولکول ها روز به روز بیشتر احساس می گردد.

در واقع می توان گفت که با افزایش دانش بشر در زمینه های پزشکی و بهداشت، نیاز به روش های اندازه گیری دقیق تر نیز افزایش می یابد. با مشخص شدن این نیازها، تلاش برای ارائه روش های جدید با ویژگی های مورد نیاز آغاز شده و روش های نوینی برای اندازه گیری های گونه های مختلف ارائه می گردد. با ارائه این روش های جدید، اطلاعات تازه و به دنبال آن نیازهای جدیدی فراهم می شود و این زنجیره دائما ادامه می یابد که نتیجه ی نهایی آن توسعه چندجانبه علم می باشد؛ بنابراین، به نظر می آید که نیاز بشر به ارائه ی روش های تجزیه ای جدید برای حل مسائل تجزیه ای نو نیازی پایان نیافتنی است و تلاش برای رفع این نیاز همواره ادامه خواهد داشت. معمولا در ارائه ی یک روش تجزیه ای جدید، سعی بر آن است که روشی با حد تشخیص، حساسیت، گزینش پذیری، دامنه خطی، منحنی تنظیم و تکرارپذیری بهتر نسبت به روش های قبلی ارائه گردد.

 

روش تدریس فعال راه کاری برای افت تحصیلی

مقدمه

سرعت فزاینده ای که امروزه در عرصه صنعت و تکنولوژی شاهد آنیم , معلول تحولات چشمگیر و رو به رشدی است که علوم مختلف در چند دهه اخیر با آن مواجه بوده اند. یکی از مهمترین عامل این دگرگونی فزاینده در ابعاد مختلف دانش که منجر به توزیع ناهمسان در تولید علم گردیده و شرایط ناموزونی را در مقایسه جوامع پیشرفته و در حال توسعه، از لحاظ انحصار و مصرف دانش موجب گردیده است، نظام آموزش و پرورش است. مجموعه ای که در جوامع در حال توسعه با برخورداری از مشخصه پیروی و تقلید در آماده سازی های خلاق و کار آفرین در زمینه های مختلف علمی ناکارآمد بوده است. این نقیصه مهم نظامهای آموزشی کشورهای در حال توسعه در حالی است که نظام های تربیتی مترقی با چالش های متعدد در ابعاد مختلف علمی مترصد تربیت انسانهایی هستند که در رویارویی مترقی با مسائل با کسب توانمندی های لازم در زمینه های مختلف، فعال و منعطف بوده و خلاقانه مجموعه امور را در یک فرایند علمی تحت سیطره خود درآوردند. نظام آموزش و پرورش مترقی و پیشرو در پی آن است با استفاده از الگوهای تدریس فعال، فراگیران را از حالت منفعل خارج ساخته و شرایط درگیری آنان را با موضوع درس فراهم کند و شاگرد محوری را جایگزین معلم محوری نماید.در استفاده از روشهای تدریس فعال، تنها به محتوا و دانش ارائه شده بسنده نمیشود بلکه از آن به عنوان محمل و وسیله ای برای توسعه مهارت تفکر و یادگیری در سطوح بالا هم استفاده می شود. مهارت ها و عملکردی که متاسفانه بر اساس نتایج اولیه سومین مطالع بین المللی ریاضیات و علوم در دوره ابتدایی و راهنمایی، دانش آموزان کشور ما در مقایسه با سیار دانش آموزان کشورهای جهان از سطح و توانایی پایینی برخوردارند.

نفاق و منافقان از منظر قرآن کریم

چکیده

نفاق پدیده ای است که در همه جوامع قابل پیگیری است یکی از این عرصه ها، عرصه نظری مباحث نفاق است در این زمینه بررسی عوامل ظهورنفاق شایسته پژوهش است. بی تردید طرح این گونه مباحث از منظر دینی می تواند به تحکیم مبانی نظری مطالعات انقلاب اسلامی بینجامد. نفاق در صدر اسلام پدیدهاست که از نگاه بسیاری، معلول ترس و از دید برخی دیگر معلول عوامل متعددی چون طمع ترس تعصب اخلال و ایجاد انحراف در برنامه انبیاست. لازمه این اختلاف آن است که در دیدگاه نخست پیدایش نفاق محدود به مدینه می شود ولی در دیدگاه دوم وقوع آن در مکه پیش از هجرت نیز قابل فرض و اثبات است تدبر در آیات مربوط به منافقان موید دیدگاه اخیر است و در یک نگاه کلی در تمام جوامعی که عده ای منفعت طلب خواهان رسیدن به خواسته های خویش هستند قابل بررسی است.

 

بررسی فقهی و حقوقی جریمه تاخیر بانکی

چکیده

اسلام به عنوان جامع ترین و کامل ترین شریعت بایستی توانایی پاسخ به همه مسائل بشری را داشته باشد توجه به کرامت انسانی و حقوق شهروندی و اهتمام، تشویق و دعوت به تعاملات متعالی و ارتباطات سازنده و نیز تحریم و تقبیح معاضدات اجتماعی لغو و معاملات مضر از جمله این امور محسوب می گردد

مسئله حرمت ربا که در ادیان توحیدی و به خصوص اسلام از جایگاه ویژه ای برخودار بوده و به نوعی وجه ممیز اقتصاد اسلامی و سایر مکاتب اقتصادی به شمار می رود فرمان الهی است که در چارچوب بهبود زندگی مادی معنوی نوع بشر و ارتقا بهره وری نهادهای اقتصادی در سطح جامعه قابل بررسی می باشد.

لذا این پژوهش به بررسی قوانین مرتبط با جریمه تاخیر بانکی و مساله مشروعیت و یا عدم مشروعیت اخذ جرایم بانکی پرداخته و همچنین در پی بررسی جایگزین های احتمالی فقهی – حقوقی برای آن مبتنی بر آموزه های دینی و قانون بانکداری اسلامی می باشد.

روش این تحقیق توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه های بود و تکنیک مورد استفاده در آن، فیش برداری می باشد

مطالعات انجام شده حول محور این موضوع نشان داد که بر اساس قانون بانکداری اسلامی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان اخذ جریمه تاخیر بانکی به عنوان راهکاری برای الزام بدهکار به پرداخت به موقع بدهی قانون و رواست و از نگاه قرآن و سنت نیز با توجه به نظر برخی ا فقها نه رباست و نه حیله اس برای گرفتن ریا البته برخی دیگر از فقها این وجه را ربا دانسته و بر اساس استدلالات فقهی با ان مخالف نموده اند

سوال اصلی

دریافت جریمه تاخیر بانکی از منظر فقهی و حقوقی چگونه است؟

سوال فرعی

جایگزین مشروعی برای آن که مورد تایید همه فقها باشد چیست؟

اثار اجتماعی و اقتصادی تاخیر پرداخت های بانکی چیست؟

فرضیه ها

به نظر می رسد عدم مشروعیت جرائم بانکی از نظر همه فقها مورد تایید می باشد

به نشر می رشد قانون بانکداری اسلامی این مساله را تایید میکند

به نظر می رسد چایگزین مشروعی همچون بیمه کردن تسهیلات به جای اخذ جرائم بانکی وجود دارد

به نظر می رسد تاخیر در پرداخت های بانکی باعث سلب اعتماد عمومی اختلال در برنامه های اقتصادی بانک ها

می گردد