مقدمه
مدیریت بحران را مـیتوان فـرآیندی کـه در آن برای رویارویی با وضعیتی دشوار باید همه برنامهریزی ها، سازماندهی ها و کنترل های گروهی را بسیج نموده و باتوجه وضـعیت موجود برای تصمیمگیری مناسب دراختیار مدیران قرار داد.این فرآیند در چهار مرحله فرماندهی و کـنترل،سازماندهی هرجومرج،ارائه برنامه و حـل مـشکلات حکومتی انجام میگیرد (1993 Comfort), و پیشنیاز هریک از این مراحل ایجاد شبکه ارتباطی،اطلاعرسانی و تهیه اطلاعات بهروز از وضعیت موجود منطقه میباشد.به همینجهت درمواقع بروز حوادث و بحرانهای محلی و یا منطقهای یا منشأ طبیعی،اولیـن نیاز عملیاتی تهیه اطلاعات جامع و کامل از وضعیت موجود منطقه و ارائه یک برآورد عملیاتی جهت ارائه فعالیتهای امدادرسانی و ایجاد یک شبکه ارتباطی جهت اطلاعرسانی سریع و صحیح است.در این مقاله موضوع مدیریت بحران از جهت جـایگاه و کـاربرد فناوری اطلاعات،اطلاعات جغرافیایی و سیستم مدیریت اطلاعات جغرافیایی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است
مشخصات فناوری اطلاعات درمـدیریت بـحران
سه وظیفه کلی بالا یعنی ایجاد ارتباطات،نمایش گرافیکی و استنتاج مـنطقی بـه همراه یکدیگر باعث اصلاح خطاهای سازمانی در یک روش سیستماتیک میگردند.برای استفاده مؤثر و موفق از فناوری اطلاعات درمـدیریت بـحران ایـن تکنولوژی باید دارای مشخصات ذیل باشد (Comfort,1993,p7)
1-قابلیت حمل سیستم:قابلیت حمل سـیستم یـک ضـرورت حیاتی جهت فعالیتهای میدانی میباشد.یکی از گامهای اولیه جهت رسیدن به این هدف اسـتفاده از کـامپیوترهای لب تاپ،پیدیآ،موبایل مپو سیستم تعیین موقعیت جهانی به همراه اطلاعات مربوطه در زمینه فـعالیتهای مـیدانی مدیریت بحران میباشد.این سیستمها به راحتی توسط نفرات قابل حمل بوده ومـیتوان بـا اسـتفاده از امکانات اولیه موجود در محل ازقبیل باطری ماشین آنها را فعال نمود.این سیستمها با اسـتفاده از شـبکههای بدون سیم یکدیگر را پیدا کرده و نقش خط ارتباطی را نیز میتوانند ایفا نمایند.