مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

ارزیابی الگوریتم های هوشمند در مسیریابی شبکه های موبایل

چکیده

چکیده امروزه استفاده از شبکه های بی سیم به شکل گسترده ای رو به تزاید است.یکی از انواع این شبکه ها، شبکه های موبایل تک کاره (Mobile ad hoc networks)است. شبکه موبایل Ad hoc به عنوان شبکه های با عمر کوتاه شناخته می شود. توپولوژی بسیار پویا، در دسترس بودن پهنای باند محدود،محدودیت های انرژی و عدم وجود زیرساخت، مسیریابی در این نوع شبکه ها را به چالش کشیده است،بدین جهت یافتن مسیر بهینه در این شبکه ها یک مسئله بسیار مهم به شمار می اید. الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت (ازدحام هوش) مانند الگوریتم های بهینه سازی لانه مورچه و همچنین الگوریتم ژنتیک در چند سال اخیر برای حل مسئله مسیریابی شبکه های اختصاصی موبایل معرفی شده اند. در این پروژه سعی کردیم مجموعه فعالیت های انجام شده برای یافتن مسیر بهینه در شبکه های موبایل با استفاده از خواص الگوریتم ژنتیک و الگوریتم لانه مورچه ای را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و روشی بهینه در این زمینه را بیابیم

مقدمه ای بر شبکه های بی سیم

یک شبکه ی بی سیم به مجموعه ای از کامپیوترها و تجهیزات متصل به یکدیگر  امکان می دهد تا بدون انکه به صورت فیزیکی به شبکه ای متصل باشند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این شبکه برخلاف شبکه های سیمی کابل وجود ندارد.

یکی از مشکلاتی که در زمینه طراحی نصب و پیاده سازی انواع شبکه های کامپیتری وجود دارد مشکل کابل و کابل کشی است.اما استفاده از کابل های شبکه معایبی دارند که از مهمترین انها عبارتند از:

 تغییر شکل ظاهری محیط: استفاده از کابل های شبکه باعث می شود تا شکل ظاهری محیط تغییر کند.

 برد موثر کابل:هر کابل شبکه برد موثر ویژه خود را دارد که اگر از ان بیشتر شود قادر به ارسال اطلاعات نیست.

صدمات فیزیکی کابل:کابل شبکه نسبت به صدمات فیزیکی بسیار حساس است.

 هزینه های اضافی:استفاده از شبکه های کابلی موجب می شود تا هر کامبیوتر متصل به یک شبکه از یک کابل برای متصل شدن به ان استفاده کند.

شبکه های بیسیم به جای استفاده از کابل از امواج رادیویی استفاده می کنند و نسبت به شبکه های کابلی مزایا و ومعایبی دارند.مهمترین مزایای شبکه های بیسیم عبارتند از:

 نداشتن مشکلات شبکه های کابلی:در شبکه های بی سیم دیگر از مشکلات ذکر شده در شبکه های کابلی خبری نیست.

مناسب برای دستگاههای سیار:یکی از مزیت های شبکه ی بی سیم،استفاده از ان برای دستگاههای هستند.

قابلیت گسترش:افزودن یک کامپیوتر یا دستگاه جدید به شبکه های بی سیم بسیار اسان تر از شبکه های کابلی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.