مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

پایان نامه برای رابطه بین نوع گزارش حسابرسی و نقد شوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین نوع گزارش حسابرسی و نقدشوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. اظهارنظر حسابرس به عنوان متغیر مستقل تحقیق که با توجه به یافته های تحقیق به دو نوع اظهار نظر مقبول و مشروط تقسیم شده و معیارهای مربوط به نقدشوندگی سهام به عنوان متغیر وابسته تحقیق می باشد. برای تبیین پیشینه تحقیق از روش کتابخانه ای و اطلاعات موجود در شبکه های اطلاع رسانی اینترنتی استفاده شده است. قلمرو مکانی این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی این تحقیق سال های بین 1387 تا 1391 بوده است. در این تحقیق تعداد 92 شرکت با استفاده از روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و 7EVIEWS انجام شد. در نهایت با توجه به آزمون فرضیات نتایج زیر به دست آمد:بین اظهارنظر مقبول حسابرسی و حجم معاملات سهام، ارزش معاملات سهام و همچنین بین اظهارنظر مشروط حسابرسی و حجم معاملات سهام، ارزش معاملات سهام، شکاف مطلق قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام رابطه معنی داری وجود دارد.بین اظهار نظر مقبول حسابرسی و نرخ گردش سهام، شکاف مطلق قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام، شکاف نسبی قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام و همچنین بین اظهارنظر مشروط حسابرسی و نرخ گردش سهام،‌ شکاف نسبی قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام رابطه معنی داری وجود ندارد.اظهارنظر مقبول حسابرسی بر معیارهای معاملاتی و اطلاعاتی نقدشوندگی سهام و همچنین اظهارنظر مشروط حسابرسی بر معیارهای اطلاعاتی نقدشوندگی سهام تاثیر مثبت و مستقیم دارند.اظهارنظر مشروط حسابرسی بر معیارهای معاملاتی نقدشوندگی سهام تاثیر منفی و معکوس دارد. به طور کلی می توان بیان کرد بین اظهارنظر حسابرس و معیارهای معاملاتی نقدشوندگی سهام رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین اظهارنظر حسابرس و معیارهای اطلاعاتی نقدشوندگی سهام رابطه معناداری وجود ندارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین اظهارنظر حسابرسی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده

گزارش حسابرسان، نتیجه نهایی عملیات حسابرسی یک شرکت می باشد. گزارش حسابرسی به منزله اعتبار صورت های مالی و کیفیت گزارشگری مالی شرکت است. دلیل وجود حرفه حسابرسی و گزارش صورت های مالی حسابرسی شده، وجود تضاد منافع بین مدیران و مالکان شرکت است. مدیران ممکن است جهت افزایش منافع شخصی خود اقدام به مدیریت سود نمایند. مدیریت سود عمدتا ناشی از تخطی از استانداردها و روش های حسابداری است. با افزایش مدیریت سود تعداد بندهای اظهارنظر حسابرسان نیز افزایش می یابد. از طرفی مدیریت سود باعث افزایش ریسک حسابرسی و ریسک دعاوی حقوقی علیه حسابرسان خواهد شد. لذا انتظار می رود با افزایش مدیریت سود، اظهارنظرهای غیرمقبول (مشروط و ...) افزایش یابد. بنابراین در پژوهش تاثیر مدیریت سود بر اظهار نظر حسابرسان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. قلمرو مکانی پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران است که پس از انجام روش حذف سامانمند، تعداد 90 شرکت به عنوان نمونه مورد بررسی این پژوهش انتخاب گردید، همچنین قلمرو زمانی پژوهش بین سال های 1386 تا 1391 است. نوع رگرسیون مورد استفاده پژوهش، رگرسیون داده های ترکیبی و از نوع لوجیت می باشد. آماره های مورد استفاده جهت آزمون فرضیه های پژوهش شامل آماره هاسمر-لمشو و آماره z می باشد. نتایج و یافته های پژوهش نشان می دهد که بین اظهارنظر مشروط حسابرسان و مدیریت سود رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین نتایج و یافته های پژوهش نشان می دهد که بین اظهارنظر مشروط در خصوص تداوم فعالیت حسابرسان و مدیریت سود رابطه مثبتی وجود دارد.

‌‌‌بـررسی‌ اثربخشی درمان رفتاری شناختی در کاهش افسردگی دانش‌آموزان

هدف اصلی این مطالعه، شناسایی موارد افسردگی در میان دانش‌آموزان شاهد و غیر شاهد‌ دبیرستان‌های دخترانه شـاهد(اردبیل)و آگاهی از میزان بروز افسردگی در میان دانش‌آموزان این مدارس‌ بوده است. ضمن آنکه‌ دسـتیابی‌ بر میزان اثربخشی روش درمان شناختی رفـتاری در کاهش افسردگی دانش‌آموزان هدف دیگر این مطالعه بوده است. برای رسیدن به این اهداف آزمون افسردگی یک، روی 70 دانش‌آموز دختر شاهد و 127 نفر دانش‌آموز دختر‌ غیر شاهد و به‌صورت گروهی و در کل مدرسه (شاهد) اجرا شـد. نتیجۀ مطالعه نشان می‌دهد که میزان شیوع افسردگی شدید و عمیق در میان دانش‌آموزان شاهد دختر 20 درصد می‌باشد درحالی‌که این میزان در‌ بین‌ دانش‌آموزان غیر شاهد 5 درصد می‌باشد. بعلاوه مقایسه میانگین نمرات در گروه آزمایش و گواه در پس‌آزمون، تفاوت معنی‌داری را نـشان می‌دهد که نمایانگر اثربخشی بیشتر روش درمانگری شناختی رفتاری، در کاهش افسردگی دانش‌آموزان‌ است‌.


بررسی تاثیر نسبت های مالی بر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی ابزار مناسبی جهت ارزیابی اجرای عملیات مالی، تجزیه و تحلیل وضعیت اعتباری و تعیین ارزش شرکت هاست. تحلیل گران به منظور پیش بینی متغیرهای مالی و همچنین ارزیابی عملکرد نسبی واحدهای تجاری، از نسبت های مالی استفاده می کنند.

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نسبت های مالی بر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به این منظور اطلاعات مربوط به شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 91-89 مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه برای انتخاب نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک به همگن کردن جامعه پرداخته و نمونه گیری نهایی با استفاده از روش کوکران انجام شد. و نهایتا داده های 91 شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق از روش رگرسیون چند متغیره و نرم افزار Eviews استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تعدادی از نسبت های مالی از جمله نسبت جاری، گردش حساب های دریافتنی، گردش دارایی ها، بدهی جاری، کل بدهی، گردش عملیات، دوره وصول مطالبات، بازده فروش و بازده دارایی بر ارزش شرکت تاثیر دارند و تعدادی از نسبت های مالی از جمله نسبت آنی، دارایی ثابت به ارزش ویژه، گردش موجودی کالا، کالا به سرمایه در گردش، بدهی بلند مدت، بازده ارزش ویژه، بازده سرمایه در گردش، نسبت توان پرداخت بهره و گردش سرمایه جاری بر ارزش شرکت تاثیر ندارند.

واژه های کلیدی نسبت های مالی، ارزش شرکت

 



بررسی تاثیر محافظه کاری بر کیفیت سود و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس

چکیده

محافظه کاری طی قرن ها تئوری و عمل حسابداری را تحت تاثیر قرار داده است. محافظه کاری سطحی از احتیاط را در پیش بینی سودها توصیف می کند. این تحقیق به بررسی تاثیر محافظه کاری بر کیفیت سود، بازده سهام و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد و از نظر زمانی، جامعه مورد مطالعه شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 الی 1391 است. برای آزمون فرضیه های تحقیق که از اطلاعات مربوط به 850 سال شرکت با استفاده از رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین محافظه کاری شرطی و کیفیت سود و بین محافظه کاری غیرشرطی و بازده سهام و همچنین محافظه کاری شرطی و غیرشرطی با ارزش شرکت رابطه ی معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: محافظه کاری- کیفیت سود- بازده سهام- ارزش شرکت