مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

پایان نامه ارشد بررسی میزان تمایل عشایر دشت مغان نسبت به یکجانشینی وعوامل مرتبط با آن

چکیده:

شیوه زندگی عشایر به عنوان یکی ازیکی سه شیوه جامعه (شهری، روستایی یاعشایری) دردهه های اخیر، دچار دگرگونی های فراوانی شده و تمایل به یکجانشینی در میان این قشر به شدت افزایش یافته است. از آنجایی که یکجانشینی آسیب جامعه عشایری محسوب می شود، شناسایی عوامل مرتبط، می تواند اطلاعات سودمندی در اختیار مسوولان امر قرار دهد. به همین دلیل این تحقیق به بررسی «میزان تمایل عشایر دشت مغان نسبت به یکجانیشی و عوامل مرتبط با آن» در سال 1393 می پردازد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده ازپرسشنامه ای که محقق، آن را طراحی کرده است، انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق خانوارهای عشایری شهرستان پارس آباد مغان به تعداد 2850خانوار بوده و حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران به تعداد  200 خانوار، محاسبه شده که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. طبق یافته های تحقیق که تجزیه وتحلیل آن با استفاده ازضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده مشخص شده است که بین میزان همنشینی و ارتیاط عشایر با یکجانشین ها، بین میزان جاذبه های زندگی روستایی و شهری، بین میزان تغییر سبک زندگی در دشت مغان و وضعیت اقتصادی عشایر با میزان یکجانشینی عشایر دشت مغان رابطه معنی داری وجوددارد.

اهداف پژوهش:

هدف کلی:

تعیین میزان تمایل عشایرشهرستان پارس آباد مغان نسبت به یکجانشینی وعوامل مرتبط با آن.

اهداف جزئی:

  • تعیین رابطه بین میزان همنشینی وارتیاط عشایربایکجانشین ها ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان.
  • تعیین رابطه بین میزان جاذبه های زندگی روستایی وشهری ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان.
  • تعیین رابطه بین میزان تغییرسبک زندگی در دشت مغان ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان.
  • تعیین رابطه بین وضعیت اقتصادی ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان.

 5-1- سوالات پژوهش:

- سوال کلی:

  •  میزان تمایل عشایر شهرستان پارس آباد مغان نسبت به یکجانشینی چقدر است وعوامل مرتبط با آن کدامند؟

- سوالات جزئی:

  • آیا بین میزان همنشینی وارتیاط عشایربایکجانشین ها ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان رابطه معنی داری وجوددارد؟
  • آیا بین میزان جاذبه های زندگی روستایی و شهری و میزان یکجانشینی عشایر دشت مغان رابطه معنی داری وجوددارد؟
  • آیا بین میزان تغییرسبک زندگی در دشت مغان و میزان یکجانشینی عشایر دشت مغان رابطه معنی داری وجوددارد؟
  • آیا بین وضعیت اقتصادی ومیزان یکجانشینی عشایر دشت مغان رابطه معنی داری وجوددارد؟

پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای نگرش شهرنشینان وروستانشینان شهرستان رضوانشهردرمورد هدفمندی یارانه ها

چکیده

طرح هدفمندی یارانه ها یکی از اتفاقات اقتصادی مهم درتاریخ ایران است که نتایج اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متعددی درپی دارد. در سالهای اخیر، شکل جدیدی ازتوزیع یارانه ها و این بار به صورت پرداخت نقدی اجراشده که قبل و بعد از اجرای آن، نگرشها و نظریات متعددی پیرامون نتایج آن ابراز شده است.

این تحقیق با استفاده از روش  پیمایشی به «بررسی مقایسه ای نگرش شهرنشینان و روستانشینان شهرستان رضوانشهردر مورد هدفمندی یارانه ها» می­پردازد. هدف کلّی از انجام این تحقیق؛ بررسی مقایسه ای نگرش شهرنشینان و روستانشینان شهرستان رضوانشهردر مورد هدفمندی یارانه ها و اهداف فرعی شامل؛ بررسی رابطه بین 1- جنسیت 2- سن 3- وضعیت تاهل 4- سطح تحصیلات 5- طبقه اجتماعی- اقتصادی و 6- نوع نگرش سیاسی با هدفمندی یارانه ها بوده است. دراین راستا با مراجعه به مبانی نظری؛ نگرش به هدفمندی یارانه ها، متغیروابسته تحقیق و 1- جنسیت (برگرفته ازنظریات هومنز و بلاو)2- سن(برگرفته ازنظریات بلاو و امرسون) 3- وضعیت تاهل(برگرفته ازنظریات بلاو) 4- سطح تحصیلات(برگرفته ازنظریات هومنز، بلاو و امرسون)    5- طبقه اجتماعی- اقتصادی(برگرفته ازنظریات هومنز، بلاو و امرسون) و 6- نوع نگرش سیاسی (برگرفته ازنظریه های بلاو و امرسون) متغیرهای مستقل تحقیق هستند. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری؛ اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه­ای و اسنادی و در بخش عملی؛ به شیوه پیمایشی، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از نمونه ای135 نفری از جامعه آماری (شهرنشینان و روستانشینان شهرستان رضوانشهر) که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده، جمع­آوری  شده­اند. طبق یافته های تحقیق و با استفاده از آزمون ضرایب همبستگی لاندا، اسپیرمن و آزمونهای سنجش تفاوتt ؛  بین 1- جنسیت 2- سن 3- وضعیت تاهل 4- سطح تحصیلات 5- طبقه اجتماعی- اقتصادی و 6- نوع نگرش سیاسی  با هدفمندی یارانه ها رابطه معنی داری وجود دارد.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

یارانه‌ها یکی از ابزارهای مهم حمایتی دولت‌ها هستند که برای حمایت از مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و صادر کنندگان پرداخت می‌شوند. یارانه‌ به عنوان کمک‌‌های دولت تلقی می‌شوند که اولاً به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد کالاها و خدمات را در قیمت‌های پائین‌تر از قیمت‌های بازار خریداری کنند و ثانیاً درآمدهای تولید‌کنندگان را در مقایسه با حالت بدون مداخله، افزایش می‌دهد.

باید توجه داشت که صرف پرداخت یارانه ضامن دستیابی به رفاه اجتماعی بالاتر نیست. تنها هنگامی می‌توان نسبت به اثربخشی یارانه‌ها در اقتصاد اطمینان یافت، که این ابزار حمایتی، به نحو هدفمند مورد استفاده قرار گرفته باشد. در حقیقت، هدفمند سازی یارانه‌ها ـ به وی‍ژه یارانه انرژی ـ مسیری است که لاجرم کشور باید در آن گام بردارد و هر چه این حرکت به تأخیر افتد، عوارض و هزینه‌های آن بیشتر خواهد بود.    

در نظام فعلی پرداخت یارانه، اگر چه مبلغ هنگفتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و از این طریق زمینه‌های افزایش رفاه اقتصادی و توان رقابت‌پذیری اقتصادی فراهم می‌آید، همچنان مشکلاتی در عملکرد وجود دارد که مانع از تحــقق کامل اهداف این نظام می‌باشد.در شرایط فعلی منابع ارزشمند کشور به صورت روزمره مصرف می شود، در صورتی که این منابع باید صرف طرح های اشتغالزا، بهبود محیط زیست و پیشرفت اقتصاد و کشاورزی شود.

موضوع ازآن جهت مهم می نمایدکه نظریات وتگرش هامتفاوت بوده واین طرح مخالفان وموافقان زیادی هم درسطح کارشناسان وهم شهروندان عادی دارد، بنابراین انجام این پژوش وپژوهش های مشابه، ضمن ارائه مبانی نظری،باجمع آوری نظریات شهروندان، می تواندکمک شایانی به مجریان طرح نماید.

3-1- اهداف پژوهش:

هدف کلی:

- بررسی مقایسه ای نگرش شهرنشینان وروستانشینان شهرستان رضوانشهردرمورد هدفمندی یارانه ها

اهداف جزئی:

- بررسی رابطه بین جنسیت ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

- بررسی رابطه بین سن ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

- بررسی رابطه بین تاهل ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

- بررسی رابطه بین سطح تحصیلات ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

- بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی- اقتصادی ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

- بررسی رابطه بین نگرش سیاسی ونحوه نگرش به هدفمندی یارانه ها

 

پایان نامه ارشد ارزیابی عوامل موثر در مدیریت معاملات اینترنتی با الگوی پذیرش فناوری (TAM)

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، دستیابی به عوامل موثر بر ترغیب کاربران به خریدهای اینترنتی است و می تواند توسط مدیران ما در راه اندازی و مدیریت فروشگاه های اینترنتی مورد توجه قرار گیرد. با استفاده از الگوی پذیش فناوری (تم)، سعی داریم به فرضیات طرح شده در این تحقیق پاسخ دهیم. پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردیده است. این پرسشنامه برگرفته از پرسشنامه دیویس، پرسشنامه های مربوط به معاملات برخط مستخرج از مقالات و نظر متخصصان مربوطه می باشد. جامعه آماری قشر تحصیل کرده و شاغل در جامعه ایران انتخاب گردیده که گمان می رود جهت خریدهای اینترنتی، از اینترنت، بیشتر استفاده می کنند. حجم نمونه جهت معرفی در نرم افزار پی ال اس، تعداد 112 نفر از کارمندان بانک صنعت و معدن که اکثرا تحصیل کرده می باشند، انتخاب گردیده است. در ابتدا به جهت نهایی نمودن پرسشنامه، نمونه 300 تایی به صورت تصادفی از جامعه آماری انتخاب و با نظرخواهی از چند تن از اساتید مرتبط با رشته، از لحاظ روایی، بررسی و اصلاحات مدنظر صورت گرفت و همچنین جهت بررسی پایایی پرسشنامه نمونه، از طریق آزمون کرونباخ بررسی و با کسب نمره 9/0 در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. روایی و پایایی نمونه اصلی 112 تایی، در نرم افزار پی ال اس، بررسی و مورد قبول قرار گرفته است.

از نرم افزار اس پی اس اس جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش محاسبه فراوانی و آمارهای توصیفی، بهره گرفته شد و به سبب غیرنرمال بودن داده ها، از نرم افزار پی ال اس، در بخش تحلیل استبناطی استفاده گردیده است.

از نتایج حاصل از این تحقیق می توان به اثبات پاسخ دهی مدل الگوی پذیرش فناوری در محیط ایران و درستی انتخاب آن برای این تحقیق اشاره نمود. همچنین تاثیر متغیرهای سودمندی، سهولت، باورپذیری، اطمینان، ریسک به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی معاملات اینترنتی به اثبات خواهد رسید. در پایان، نتایج بررسی فرضیات و تحلیل آن ها و همچنین مدل نهایی تحقیق، ارائه گردیده است.

اهمیت تحقیق

در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، به منظور گسترش تعاملات الکترونیکی در شبکه جهانی اینترنت که به یکی از معیارهای اصلی توسعه در سال های اخیر بدل گشته، لزوم شناخت بیشتر رفتار سیستم های ارتباطات الکترونیکی در افزایش گرایش و تمایل مردم در پذیرش معاملات الکترونیکی احساس گردیده و تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته است.

با توجه به توسعه اینترنت در کشور ایران و افزایش روز افزون کاربران اینترنتی از یک سو و لزوم دستیابی به فاکتورهای پیشرفت و توسعه و نیاز به افزایش فرصت های شغلی، از سوی دیگر، انجام پژوهش های بسیار در زمینه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به خصوص در ایران لازم به نظر می رسد.

اهداف تحقیق

در این تحقیق سعی می گردد که سطح تاثیر عواملی نظیر اطیمنان، باورپذیری، ریسک پذیری و سودمندی و سهولت استفاده از اینترنت در جهت اقبال به معاملات اینترنتی در ایران ارزیابی و به سبب لزوم به کارگیری فناوری در انجام معاملات اینترنتی، از تئوری الگوی پذیرش فناوری، جهت توصیف و پیش بینی سطح پذیرش به کارگیری فناوری های اینترنتی بهره گرفته شود. همچنین با افزودن متغیرهای آماری نظیر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، نوع فعالیت شغلی و تاهل و میزان استفاده از اینترنت، به تصویر گسترده تری از سطح پذیرش معاملات الکترونیکی در جامعه ایرانی دست خواهیم یافت.

 هدف اصلی

هدف، پیش بینی میزان پذیرش معاملات الکترویکی توسط افراد، از طریق ترکیب مدل پذیرش فناوری با ساختارهای اطمینان، باورپذیری و ریسک پذیری است. شایان ذکر است که این سه ساختار دارای بالاترین اهمیت در معاملات الکترونیکی در محیط مجازی و تکنولوژی محور هستند.

به طور خلاصه، هدف این تحقیق، فراهم آوردن یک مدل پایه ای جهت پیش بینی سطح پذیرش افراد برای انجام معاملات الکترونیکی است. این مهم، با تشریح تمایلات و تصمیم گیری های افراد در هنگام استفاده از اینترنت برای انجام معاملات، میسر می شود.

لذا ارائه، تفسیر و آزمون مدلی شناخته شده و بومی شده با شرایط محیط ایران در شناخت عوامل موثر در ترغیب کاربران در استفاده از امکانات منحصر به فرد موجود در اینترنت در جهت شکوفایی ایران عزیز لازم به نظر می رسد

بررسی عملکرد کنترل سیستم های تهویه مطبوع(HVAC)در بهینه سازی مصرف انرژی

چکیده

کنترل خوب سرویس های ساختمان می تواند صرفه جویی های قابل ملاحظه ای را باعث شود. نصب تجهیزات مناسب کنترل معمولا برگشت هزینه ای در حدود 2 سال و اغلب سریع تر خواهد داشت. به هرحال مهم است که بازده انرژی تجهیزات و سیستم های کنترل در مراحل طراحی و نصب در نظر گرفته شود، زیرا در آینده اصلاح اشتباهات می تواند مشکل باشد. ملاحظات دقیق باید برای تعیین میزان پیچیدگی مورد نیاز، انجام گیرد. سیستم کنترل باید سادگی خود را حفظ نماید مگر این که در بعضی مواقع مورد قابل اندازه گیری را فقط بتوان با پیچیدگی سیستم به دست آورد. یک سیستم مدیریت انرژی ساختمان تنها هنگامی به طور موثر کار می کند که استفاده کنندگان به آن متعهد شوند و تخصص مناسب موجود باشد.

 

مقدمه

کنترل در پیشرفت صنعت و تکنولوژی نقش ارزنده ای را ایفا می کند و علاوه بر نقش کلیدی که در سیستم های مدیریتی جامعه و مدیریت ساختمان یک مجموعه دارد، در بسیاری از دستگاه های صنعتی از اجزای اساسی و لاینفک آن محسوب می شود به عنوان مثال هدایت هواپیما، کشتی و یا کنترل فرآیندهای تولیدی در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها، نیاز به کنترلر ها و ابزار دقیق دارند. در کنار سیستم های کنترل ایجاد شرایط راحتی انسان ها به منظور دقت و افزایش راندمان کاری عوامل بایستی مد نظر مدیران باشد. مطمئنا یک شرایط سخت و دشوار، دقت عمل اپراتورهای یک مجموعه را کاهش می دهد. لذا به کمک سیستم های کنترل می توان با اطمینان از عملکرد بهینه در سیستم های پویا، بهبود کیفیت، ارزان تر شدن محصول و صرفه جویی در مصرف انرژی و بدون حضور فیزیکی ، اشخاص یک مجموعه را هدایت نمود. با گسترش روز افزون ماشین های صنعتی تمام اتو ماتیک، با طراحی سیستم های کنترلی، بسیاری از کارهای تکراری و خسته کننده که به صورت کارهای یدی در آمده است از چرخه تولید حذف گردیده و نتایج قابل قبولی از عملکرد سیستم های کنترل به دست آمده است که اتو ماسیون، حفاظت، سرعت و دقت عمل را هم می توان به آن اضافه نمود. وجود تخصص های مختلف در صنعت کشور در زمینه های مختلف و طراحی سیستم های کنترل هوشمند و قابل برنامه ریزی سبب شده که این رشته به عنوان یکی از رشته های دانشگاهی در آید و علاوه بر مهندسین برق و کنترل در سایر علوم از جمله مهندسی مکانیکی و به خصوص گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی، کنترل ها جایگاه خاصی پیدا کرده اند زیرا بدون اطلاع از نحوه کنترل یک سیستم نمی توان شرایط راحتی برای انسان ها و یا نگهداری سالم محصولات غذایی در سرد خانه ها ایجاد نمود

پایان نامه رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی

چکیده

افزایش چالش های محیطی به صورت اجتناب ناپذیری روش های انجام کار ما را تغییر داده، چالش‌هایی نظیر تغییر سریع ، ظهور اینترنت، تنوع نیروی کار، جهانی شدن، تکامل یافتن و متحول شدن نقش‌های کاری و خانوادگی، فقدان و کمبود مهارت ها، و ظهور بخش خدمات تنها بر ساختار سازمانی اثر نداشته است بلکه ماهیت و نقش عاملیت کسب و کار را نیز تغییر داده است. در پاسخ به این چالش‌های محیطی، سازمانها به منظور افزایش کارایی ، اثربخشی و نهایتاً بهره وری خود به سمت دو تسهیل کننده تغییر جهت داده‌اند: "مدیریت منابع انسانی" و "فناوری اطلاعات". در این مطالعه هدف بررسی رابطه این دو تسهیل‌گر و به عبارت بهتر، رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد کارکردی مدیریت منابع انسانی است. این پژوهش از نوع توصیفی-کاربردی است . جامعه آماری این تحقیق کلیه کارشناسان، کارشناسان ارشد و مدیران واحد منابع انسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. برای جمع آوری داده های مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخص های اولیه از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و مطالعات موردی استفاده اشده است. جهت گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تایید روایی، از نظر خبرگان در این زمینه بهره گرفته شده و به منظور تایید پایایی پرسشنامه از آزمون الفای کرونباخ استفاده شده که میزان آن 863/0 است که نشان دهنده پایایی بالای آن است. یافته‌های پژوهش بر وجود رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی صحه می‌گذارد اما با این حال نتایج نشان می‌دهد که با وجود این رابطه، اما در عین حال، عدم همترازی بین این دو تسهیل در سازمان مورد بررسی وجود دارد و هنوز فناوری اطلاعات به عنوان یک کارکرد پشتیبان در سازمان نگاه می‌شود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از آزمون همبستگی اسپیرمن به منظور بررسی فرضیات استفاده شده است. و در پایان با استفاده از مدل معادلات ساختاری، برازش کلی مدل پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است که مورد تایید قرار گرفت.

سوالات پژوهش

این پژوهش شامل 6 سوال می باشد که فرضات پژوهش بر مبنای آن طراحی شده که در ادامه شرح داده خواهد شد.

سوال 1 چه رابطه ای بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی بر مبنای کارایی وجود دارد؟

سوال 2 چه رابطه ای بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی بر مبنای اثربخشی وجود دارد؟

سوال 3 چه رابطه ای بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد کارکردی مدیریت منابع انسانی وجود دارد؟

سوال 4 چه رابطه ای بین شگاف دگرگونی مدیریت منابع انسانی و عملکردهای سازمانی وجود دارد؟

سوال 5 چه رابطه ای بین شکاف کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد کارکردی مدیریت منابع انسانی وجود دارد؟

سوال 6 چه رابطه ای بین شکاف کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد های سازمانی وجود دارد؟