مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

‌‌‌نـقش‌ فرهنگی زنان در عهد ترکمانان

از آنجا که زنان نیمی از پیکره ی جامعه ی بشری را تشکیل می دهند، بالطبع نمی توان حضور آنها را در جامعه و در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی نادیده پنداشت. زنان در تاریخ همیشه حضور داشته اند، اما حضورشان اکثراً به صورت پنهان بوده است. در دوره ی ترکمانان نیز زنان به صورت پنهان و آشکار در عرصه های مختلف، نقش قابل توجه و چشمگیری داشته اند. نقش فرهنگی خواتین در این دوره کمتر از نقش سیاسی و اداری ایشان نبوده است. به ویژه که مشاهده می شود زنانی که به دلیل توانمندی مالی به کارهای عامل المنفعه پرداخته و بدین وسیله، سهم مهمی در شکوفایی فرهنگی و حمایت از دین داشته اند. سوال اصلی مقاله بر این محور است که زنان دوره ی ترکمانان در عرصه ی فرهنگی چه فعالیت هایی داشته اند؟ در این مقاله، که به روش توصیفی- تحلیلی به شیوه ی کتابخانه ای صورت گرفته است، سعی بر این داریم به گونه ای محدود و تا جایی که اطلاعات منابع یاری می رساند، به فعالیت زنان عصر ترکمانان در عرصه ی شعر و ادبیات، عرفان و هنر اشاره ای داشته باشیم و به معرفی زنانی که در هر یک از حیطه های یاد شده نامی از آنان باقی مانده است، بپردازیم.


معیارها و استانداردهای ارزیابی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد‌

هدف از پژوهش حاضر تعیین معیارهای اصلی و فرعی و استانداردهای کیفی و نمره‌گذاری پایان‌ نامه‌های مکتوب رشته‌های عـلوم رفتاری(مدیریت،روانشناسی،علوم تربیتی و جامعه‌شناسی)دانشگاه پیام نور‌ است.173 معیار ارزیابی‌ پس‌ از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه بـا مـتخصصان روش پژوهش و سنجش و اندازه‌گیری در قالب پرسشنامه‌ای با مقیاس لیکرت و رتبه‌بندی تنظیم شد.سپس به صورت تصادفی ساده 112 تن از حدود 200 تن از‌ اساتید شاغل و مرتبط با دانشگاه پیام نور در رشته‌های یاد شده به پرسـشنامه پاسخ دادند.مقادیر آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تدوین شده حدود 99,0 برآورد شد که نشان‌دهنده قابلیت اعتماد بالای‌ مقیاس‌ است.نتایج آزمون دو جمله‌ای نشان داد که با بیش از 99 درصد اطمینان معیارهای تدوین شـده از دیـدگاه اساتید،مورد تأیید است.با استفاده از آزمون خی دو معیارهای‌ اعتبارسنجی‌ شده از دیدگاه اساتید در سه طبقه استاندارد پذیرش بدون اصلاح،پذیرش با اصلاح جزئی و پذیرش با اصلاح کلی طبقه‌بندی شدند.سـرانجام اسـتانداردهای نمره‌گذاری معیارهای ارزیابی با استفاده از‌ تحلیل‌ عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی مشخص شد.


مقاله ‌‌‌تـأثیر‌ قرآن بر لغت و زبان عربی

قرآن عبارت است‌ از‌ کلام خداوند که از طریق وحی بر پیامبر اسلام(ص)نازل و درمصاحف جمع‌آوری گردیده و به صورت متواتر به ما رسیده است. این کـتاب مـعجزه آنحضرت می‌باشد که به آن تحدّی‌1کرده‌ و در سراسر دنیا شناخته شده است.

نزول قرآن‌ کـریم‌، تـأثیرهای‌ فـراوانی بر جامعه بشری و به‌ویژه بر مناطق عربی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و. . . برجای‌ گذاشت. یـکی از آن‌ها، تأثیر قرآن بر زبان عربی است. در این مقاله‌، پنج مورد از تأثیرهای‌ قـرآن‌ بر زبان عربی مـورد بـررسی قرار می‌گیرد که عبارت است از:

-تنسیق زبان عربی و اتّحاد لهجه‌های مختلف آن با ترویج و تسلیط لهجۀ قبیلۀ قریش و در انزوا قراردادن لهجه‌های قبایل دیگر.

-طرح‌ مباحث جدید اجتماعی، نظامی، سیاسی و. . . و به تبع آن پیـدایش معانی جدید برای واژه‌ها.

-پیدایش جمله‌ها و عبارت‌های جدید.

-بقای زبان عربی و حفظ آن از نابودی و گسترش آن.

-تدوین منابع فراوان در زمینه‌ زبان‌شناسی‌ عربی، اعم از صرف، نحو، لغت، بلاغت و غیره.

واژگان کلیدی: قرآن، تأثیر، زبـان عـربی، لغت، عرب.


مقاله نـقش‌ زنان در توسعه بازارهای مالی

زنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های انسانی در جامعه، نه تنها موضوع و هدف هر توسعه ای به شمار می روند؛ بلکه عامل تقویت کننده موثری در پیشبرد اهداف توسعه علی الخصوص توسعه بخش مالی می باشند. در واقع یکی از نشانه های توسعه هر جامعه ای، بازارهای مالی ای می باشد که توسط زنان راه اندازی و مدیریت می شود، که کشورهای در حال توسعه نیز از این مهم مبرا نمی باشند، لذا برنامه ریزی در جهت حضور فعال این سرمایه مهم انسانی و بهره برداری مطلوب جامعه از توانایی آنها، مسیر نیل به اهداف توسعه بازارهای مالی را در کشورهای در حال توسعه نیز ممکن و آسانتر می سازد. در این مقاله تاثیر جمعیت زنان، درآمد، تورم و پیشرفت تکنولوژی بر روی شاخص های توسعه بازارهای مالی (از دریچه های بازارهای سرمایه و پول) باری 39 کشور منتخب در حال توسعه (البته با لحاظ ایران) طی دوره زمانی 1999 تا 2014 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای برآورد اثرات متغیرها، از تکنیک داده های پانلی با رهیافت گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شده است. نتایج برآوردها حاکی از آن است که زنان دارای تاثیر مثبت و معنی داری بر روی شاخص های توسعه بازارهای مالی می باشند. به طوری که زنان می توانند نقش قابل توجهی را در زمینه توسعه بازارهای مالی ایفا کنند. درآمد و پیشرفت تکنولوژی نیز دارای تاثیر مثبت و معنی داری بر روی شاخص های توسعه بازارهای مالی می باشند، ولی تورم دارای تاثیر منفی و معنی دار می باشد.

مقاله بررسی‌ وضعیت اقتصادی ایران در خلال جنگ جهانی دوم

در آستانه جنگ جهانی دوم که در پی یک سلسه مناقشات سیاسی در سال 1939 میالدی آغاز شد، کشور ایران از دو طرف در معرض شایعات و هجوم تبلیغاتی و فشارهای دیپلماتیک قرار گرفت. از یک طرف کشور آلمان و از طرف دیگر، رقبای آن کشور، ایران را در بالتکلیفی قرار دادند و باعث شد تا مطبوعات آلمان مسئله تقسیم مجدد ایران را از سوی انگلستان و شوروی و اعزام نیرو از هندوستان را مطرح نمایند. اگرچه با شروع جنگ جهانی دوم در 11 شهریور 1318 ش. محمود جم نخست وزیر ایران با صدور اعالمیه ای رسماً تصمیم دولت ایران را مبنی بر اینکه در این جنگ بی طرف می باشد، اعالم نمود، و حتی رضا شاه نیز در نطق خود در مراسم افتتاح دوازدهمین دوره مجلس شورای ملی بر این موضوع تأکید و اظهار امیدواری نمود که دولت ایران روابط دوستانه خود را با کلیه کشورها اعم از متخاصم و یا غیر متخاصم حفظ خواهد کرد. اما حمله آلمان به شوروی تمام محاسبات بی طرفی ایران را برهم زد و با ورود نیروهای متفقین به مرزهای ایران وضعیت کشور را دچار بحران نمود، چرا که باعث شد در این دوره ایران با مشکلات فزاینده اقتصادی و از سر گرفته شدن جریانات و فعالیت های سیاسی و آغاز دوباره فشارهای سیاسی خارجی روبه رو شود. بنابراین مشکلات جبران ناپذیری را از جمله، در بحث صنایع، تجارت داخلی، مسائل اقتصادی، شیوع قحطی و گرانی هزینه های زندگی، هیاهو نان، افزایش بیکاری و فقر عمومی و حضور کشوری همچون آمریکا را در ایران به وجود آورد. اکنون پژوهش حاضر درصدد است با اتکا به منابع موجود و با روش توصیفی تحلیلی و مدارک موجود به بررسی وضعیت اقتصادی ایران در خالل جنگ جهانی دوم پی به مسائل مبهم و به وجود آمدن اشغال اقتصادی در ایران دست یابد.