مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

ارزیابی کارایی پارامترهای موثر در شبکه حسگر بیسیم - پارامتر امنیت و طول عمر شبکه

چکیده

 یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگری است که در یک محیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند. بیشترین کاربرد در شبکه حسگر بیسیم پروتکل های جمع آوری داده به منظور جمع آوری و پخش اطلاعات محیطی برای گزارش به مقام بالاتر می باشد. با این حال در بسیاری از الگوریتم هایی که پیشنهاد می شود توجه کمتری به مسائل مربوط به امنیت  شده است. هدف از انجام این پروژه بررسی پارامترهای شبکه حسگر بیسیم اعم از تحمل خرابی، قابلیت گسترش، هزینه تولید، تنگناهای سخت افزاری، توپولوژی و ... است که از بین این پارامترها، پارامتر امنیت و طول عمر شبکه به تفصیل بررسی شده است. در این پایان نامه، تهدیدات امنیتی در کل شبکه حسگر بیسیم را بیان می کنیم و یک مطالعه گسترده بر روی طبقه بندی پروتکل های جمع آوری داده ‌های دردسترس و همچنین تجزیه و تحلیل تهدیدات امنیتی که ممکن است بر روی آن ها رخ دهد انجام می دهیم. همچنین پارامتر طول عمر شبکه حسگر بیسیم در پروتکل LEACH بررسی شده ‌است

‌معرفی شبکه های حسگر بیسیم

شبکه‌های حسگر از تعدادی حسگر کوچک در اندازه‌های یک تا دو میلیمتر ساخته شده­است که به همراه یک دستگاه فرستنده و گیرنده بیسیم، اطلاعات را به دستگاه مرکزی به عنوان کاربر نهایی می‌فرستد. کار بر روی شبکه­های حسگر در ابتدا با اهداف و کاربردهای نظامی و دفاعی اغاز شد ولی به سرعت کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرد که برخی از کاربردهای این فناوری در کاربردهای نظامی و امنیتی (کنترل نیروها و تجهیزات نظامی، تشخیص نفوذ و تجسس در محیط های جنگی)، نظارت بر محیط های داخلی و خارجی (کاربرد در ساختمان­های هوشمند، کنترل ترافیک، تشخیص حوادث طبیعی، کشاورزی و نظارت­های زیست محیطی)، کاربردهای صنعتی (کنترل دقیق نیروی انسانی، پیگیری کالاهای تولیدی، نظارت بر خط تولید و حفاظت و کنترل ایمنی محیط) و کاربردهای پزشکی (مراقبت از سلامت انسان و جراحی) است. در بیانی جامع­تر کاربردها را به سه دسته نظامی تجاری پزشکی تقسیم می­کنیم که سیستم های ارتباطی، فرماندهی، شناسایی، دیده­بانی و میدان مین هوشمند، سیستم­های هوشمند دفاعی از کاربردهای نظامی می­باشد. در کاربردهای مراقبت پزشکی سیستم­های مراقبت از بیماران ناتوان که مراقبی ندارند. محیط­های هوشمند برای افراد سالخوده و شبکه ارتباطی بین مجموعه پزشکان با یکدیگر و پرسنل بیمارستان و نظارت بر بیماران از جمله کاربردهای ان است.کاربردهای تجاری طیف وسیعی از کاربردها را شامل می شود مانند سیستم­های امنیتی تشخیص و مقابله با سرقت، اتش سوزی(درجنگل)، تشخیص الودگی­های زیست محیطی از قبیل الودگی­های شیمیای، میکروبی، هسته­ای، سیستم­های ردگیری، نظارت و کنترل وسایل نقلیه و ترافیک، کنترل کیفیت تولیدات صنعتی، مطالعه در مورد پدیده­های طبیعی مثل گردباد، زلزله، سیل، تحقیق در مورد زندگی گونه­های خاص از گیاهان و جانوران و .. در برخی از کاربردها نیز شبکه حسگر بعنوان گروهی از ربات­های کوچک که با همکاری هم فعالیت خاصی را انجام می­دهند استفاده می­شود.

 

تعداد صفحات 113 word

 

امنیت در تجارت الکترونیک و پرداخت های آنلاین

چکیده

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیکی یکی از نمودهای عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه‌های اخیر شیوه‌های سنتی تجارت را متحول نموده است. تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه‌ها و رویه‌های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت و صرفه‌جویی را در بهترین وجه جامه عمل پوشانده است. در محیط الکترونیکی فاصله‌های جغرافیایی و محدودیت‌های زمانی و مکانی منتفی و مبادلات تجاری بر پایه اطلاعات الکترونیکی انجام می‌شود. تجارت الکترونیکی با رفع موانع فراروی تجارت بین‌الملل روند تجارت جهانی را تسریع می‌نماید. تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامد‌های اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درون‌زای اقتصادی نقش محوری دارد.

بهره گیری از مزایای تکنولوژی اطلاعات در تجارت الکترونیکی مستلزم شناخت کاملی از ویژگیها و بسترهای حقوقی در قانون توسعه تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی است. یکی از این زیرساختهای مهم در مقبولیت فرایندهای بانکداری الکترونیکی، امنّیت و کنترل رفتارهای غیرقانونی در این نوع سیستمها است. امنیّت به عنوان یکی از چالشهای توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی در جهت کاهش ریسک و زیان فعالان تجارت التورنیک و بانکها مطرح بوده و از مهمترین پارامترهای تضمین سلامت تراکنش های مالی محسوب می شود. هر سیستم بانکداری الکترونیکی باید عوامل تصدیق اصالت، محرمانگی، یکپارچگی، انکارناپذیری و دیگر پارامترهای امنیتی را در نظر داشته و تضمین کند که فقط افراد مجاز بتوانند به اطلاعات مجاز، محرمانه و حسابهای مشتریان دسترسی داشته و سوابق معاملات، غیرقابل ردیابی و رسیدگی باشند. مسئله اعتماد در محیط اینترنت و بانکداری الکترونیکی مهم تر از تجارت و فروش و بانکداری در محیط آفلاین است زیرا ایجاد و پرورش اعتماد وقتی مهم است که عدم اطمینان و ریسک فراگیر باشد.

بنابراین برای توسعه تجارت الکترونیکی به مجموعه اقدامات اساسی در زمینه‌های زیرساخت‌ فنی، مسائل قانونی ومقرراتی، آگاه‌سازی و آموزش و تحصیل، فراهم آوری بسترهای امنیتی در زمینه تجارت الکترونیک و بانکداری اینترنتی   است تا شرایط برای فعالیت‌ فعالان اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها که نقش محوری در بکارگیری تجارت الکترونیکی دارند، فراهم شود.

واژه های کلیدی:

اینترنت, تجارت الکترونیک ، بانکداری الکترونیکی ، بانکداری اینترنتی ، پرداخت آنلاین ، امنیت ، تقلب,رمز نگاری,احراز هویت,امضای دیجیتال,استانداردهای امنیتی.

  اهداف تحقیق

     هدف اصلی این تحقیق بررسی امنیت سیستم های تجارت و بانکداری الکترونیکی امروزی از دید تحلیلی و تحقیقی می باشد . هدف از اینکار  ارائه پیشنهاد موثر جهت بالا بردن سطح  امنیت سیستم های تجارت و بانکداری الکترونیکی میباشد.

همچنین سعی بر آن شده تعریف و نگرش کاملی برای موضوع امنیت در تجارت الکترونیک و پرداخت های انلاین ارایه گردد و تا جای ممکن مباحث مرتبط با امنیت در تجارت الکترونیک و پرداخت های انلاین بیان و توضیح داده شود.

 قلمرو انجام تحقیق

    این نوشتار درباره امنیت درسیستم‌های بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیک امروزی سخن می‌گوید و تمرکز آن، بیشتر روی بانکداری اینترنتی، تجارت الکترونیک است. کار ما برپایه یک بررسی گسترده از سیستم‌های موجود بانکداری اینترنتی و تجارت الکترونیک جهانی است و این بررسی بر مبنای اطلاعات عمومی موجود تنظیم گردیده است.


پروژه انواع مبدل حرارتی

همانطور که گفته شد مبدل­ها دستگاه­های هستند که برای گرمایش یا سرمایش جریان­های فرایندی بکار گرفته می­شوند ورود آنها از steam با فشارهای مختلف ، آب خنک کننده ، مبردها و یا دیگر جریان­های  فرایندی برای این امر استفاده می شود . اما میزان این گرمایش با سرمایش تا چه حد می­تواند باشد . با استفاده از steam دمای فرایندی را حداکثر تا 350 درجه سلسیوس می­تواند افزایش یابد . در صورت نیاز به دماهای بالاتر باید از fired heater یا کوره استفاده کرد . همچنین با استفاده از آب خنک کننده دمای سیال حداکثر تا 20درجه سانتیگراد پایین می­رود و در صورت نیاز به دمای پایین­تر باید از سیکل­های تبرید یا مبردها استفاده کرد .

مبدل­های حرارتی با اینکه ممکن است کوچک وبی­اهمیت به نظربرسند اما بر سودآوری و اقتصادی شدن فرایند تولید تاثیر به سزایی دارند ، زیرا میزان مصرف انرژی که از طریق سوخت­های فسیلی تامین می­شود و درصد بالایی  از هزینه یک کارخانه را تشکیل می­دهد ، مستقیماً به بازده و عملکرد سیستمهای حرارتی یک واحد تولید مواد شیمیایی بستگی خواهد داشت .

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، روش­های جدیدی برای حداقل کردن میزان انرژی مصرفی در کارخانجات ابداع گردیده است که در هنگام طراحی یک کارخانه باید در نظر گرفته شود . این روشها عمدتاً به بحث استفاده بهینه از جریان­های فرایندی یا دمای متفاوت و بحث کمتر شدن مصرف انرژی می پردازد ، اما هزینه های دستگاه ها ، نحوه انتقال جریان ها و انرژی لازم برای انتقال انها درنظرگرفته نمی­شود . پس درکنار آن باید طراحی مبدل­ها به نحوی صورت گیرد که  میزان انتقال حرارت در یک مبدل افزایش یابد ولی در عوض افت فشار نیز زیاد می شود . افزایش ضریب انتقال حرارت در مبدل­های shell and tube به روش­های گوناگونی صورت می­گیرد که برخی ازآنها عبارتند از  :

افزایش تعداد لوله­ها و افزایش قطر پوسته ، کمتر کردن فاصله بین لوله­ها با تغییر آرایش به منظور جایگذاری لوله­های بیشتر در یک قطر معین پوسته ، اضافه کردن بفل عرضی و طولی ،افزایش سطح انتقال حرارت در مبدل­ها plate بسیار ساده­تراست . به این صورت که                  می­توان مبدل را باز کرد و در انتهای آن تعدادی plate اضافه کرد تا انتقال حرارت به میزان مطلوب نزدیک شود . البته انتخاب نوع ویژگی­های یک مبدل بر اساس عوامل متعددی صورت می­گیرد که علاوه بر دستیابی به میزان انتقال حرارت مطلوب ، سهولت تعمیر نیز یکی از مهمترین آنهاست . بر همین اساس در صنایع ما به طور معمول از مبدل­های sheet and tube  بیشتر استفاده می شود . علاوه بر این مبدل­های sheet and tube  تنها مبدل­هایی هستند که توانایی کار در فشارهای بیشتر از 30 بار و اختلاف دمای بیشتر از 360 درجه سلسیوس را دارا می باشند. هرچه فشار بالا­تر باشد تمایل به استفاده از اتصال­های جوشی در این مبدل­ها بیشتر شده و از اتصالات پیچ و فلنج کمتر استفاده می شود. رسوب­گذاری و خورندگی سیال نیز از مواردی است که مشخص می کند کدام سیال باید داخل لوله فرستاده شود و یا بالعکس بطور کلی سعی می شود سیال رسوب­گذار و خورنده از داخل تیوب ها فرستاده می شود تا تمیز کردن و تعویض آنها آسان­تر شود . اگر سیال سمت پوسته نیز خورنده باشد آرایش لوله­ها تغییر می کند برای سیالات خیلی خورنده از آرایش های باز مانند90 استفاده می شود و آرایش های دیگر بخصوص 30 برای سیالات تمیز تر بکار می روند .

 البته امروزه استفاده از مبدل­های فشرده در صنایع شیمیایی رو به گسترش است . اما این مبدل­ها قابلیت کار در فشارهای خیلی بالا و شرایط خورندگی را ندارند و تعمیرو تعویض قطعات آن پیچیده تر از مبدل های دیگر است . اما به هر حال به خاطر فراهم کردن سطح انتقال حرارت بالا در حجمی بسیار پایین مورد توجه قرار گرفته اند . توجه داشته با شید در نهایت طراحی و انتخاب نوع مبدل و ویژگی های اجزا آن بر اساس شرایط فرایند و طبق استاندارد های بین الملل صورت می گیرد .

 

پایان نامه ارشد بررسی عوامل موثر بر کیفیت پروژه های راه سازی

چکیده

راه ها به عنوان شریان های ارتباطی از سرمایه های ملی هر کشوری به حساب می آیند. افزایش کیفیت این پروژه های می تواند به اثربخشی این پروژه ها و حفظ سرمایه های ملی کمک زیادی نماید. به عبارتی اگر بتوان در حین انعقاد قرار داد با معیارهایی، کیفیت پروژه پس از اجرا را افزایش داد می توان صرفه جویی های زیادی در منابع ملی انجام داد. در این پژوهش ابتدا معیارهای اصلی در تامین کیفیت پروژه های راهسازی شناسایی شده و سپس با ارسال فرم های نظرسنجی بین پیمانکاران، مشاورین، کارفرمایان و نخبگان معیارهای اصلی شناسایی شده اند. به منظور تعیین روایی این نظرات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و با توجه به فازی بودن نظرات، از ریاضیات منطق فازی در جمع بندی نظرات و برای تحلیل و ارزیابی سوالات پرسشنامه از نرم افزار spss، استفاده شده است و در نهایت 7 معیار بر اساس وزن حاصله، به عنوان معیارهای اصلی انتخاب شده و دو پروژه روگذرهای بلوار نیایش تبریز و جاده میاندوآب و قره آغاج با این معیارها ارزیابی شده اند. هدف از این پژوهش بررسی معیارهای اصلی که به نظر می رسد در کیفیت پروژه های راه سازی تاثیرگذار می باشند. مشاهده می شود میانگین وزنی نمرات پروژه نیایش به عنوان پروژه موفق برابر 816/10 به دست آمد، در حالی که میانگین وزنی پروژه جاده میاندوآب و قره آغاج برابر 814/5 می باشد. به نظر می رسد که بتوان این 7 معیار را مقیاس مناسبی برای ارزیابی کیفیت پروژه های راهسازی در زمان انعقاد قرارداد در نظر گرفت. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که پروژه بلوار نیایش به عنوان یک پروژه موفق عدد بالا را نشان می دهد و 7 سوال به دست آمده از نتایج مقیاس مناسبی برای ارزیابی پروژه های عمرانی می باشد و در پروژه های آتی با کالیبراسیون مدل حتی در شروع کار از کیفیت احتمالی پایان پروژه می توان مطلع گردید.

هدف تحقیق

کیفیت ساخت راه ها یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش هزینه های بهسازی و به تبع آن هزینه های تعمیر زیرساخت ها می باشد. هدف از این تحقیق بررسی اثر ویژگی ایی از قرارداد و یا روش اجرای پروژه و به طور کلی معیارهای قراردادی در افزایش این کیفیت می باشد.

 فرضیه تحقیق

فرضیاتی که برای این تحقیق مد نظر می باشد عبارتند از:

  • تخصص مهندسین اجرای پیمانکار تاثیر به سزایی بر بهبود کیفیت ساخت راه داد.
  • داشتن بودجه کافی بر مدت زمان اجرا و کیفیت ساخت راه تاثیر به سزایی دارد.
  • مطالعه جامع قبل از اجرای راه باعث کنترل کیفیت راه می شود.
  • دولتی یا خصوصی بودن آزمایشگاه بر کیفیت ساخت راه تاثیری ندارد.

پایان نامه ارشد بررسی و بهبود اندازه لبه چرخ الکترود در جوشکاری مقاومتی نواری پیوسته

چکیده

پارامترهای بسیاری در فرآیند جوشکاری مقاومتی نواری وجود دارند که بر کیفیت محصول تولیدی تاثیر می گذارند. کیفیت جوش نواری قطعه تولیدی را می توان با انجام آزمون هایی مانند بازرسی چشمی، آزمون پیل، آزمون چسبندگی، آزمون ماکروگرافی و آزمون میکروسختی سنجی ویکرز آزمایش و بررسی نموده و در صورت نیاز با تنظیم مجدد پارامترهای جوشکاری آن را بهینه نمود تا میزان ضایعات تولید کاهش یابد. اندازه پهنای لبه چرخ الکترود یک پارامتر مهم در این فرآیند است که مقدار آن در استاندارد BS و تحقیقات انجام گرفته توسط جانوتا تعیین شده است.

در این تحقیق، تاثیر اندازه های مختلف پهنای لبه چرخ الکترود بر روی کیفیت جوش مقاومتی نواری با ثابت نگه داشتن پارامترهای زمان جوش، نرخ جریان الکتریکی، سرعت جوش، نیروی فشاری، جنس و ضخامت قطعه کار و سیستم خنک کاری مورد بررسی قرار گرفته است. برای این بررسی از روش جدید آزمون چسبندگی که رفتار جوش را بسیار واضح بیان می کند، استفاده شده است. این تست، به دو روش آزمون تجربی و شبیه سازی به وسیله المان محدود (با استفاده از نرم افزار CATIA) انجام شده است. یافته های آزمون های تجربی و شبیه سازی المان محدود نشان می دهد که مقادیر اندازه پهنای لبه چرخ الکترود، طبق فرمول BS و تحقیق جانوتا محافظه کارانه است و می توان اندازه پهنای لبه چرخ الکترود را بدون تاثیر بر کیفیت جوش مقاومتی نواری کاهش داد.