مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

مرکز پایان نامه هوپاد رایانه

بزرگترین سایت پایان نامه، پروژه و مقاله در تمامی رشته

پایان نامه ارشد بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی در مدیران ادارات شهرستان اسفراین

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی می پردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب رده بندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، قانونی و جبار با جو سازمانی در مدیران ادارات دولتی می باشد.

پژوهش حاضر از دسته پژوهش های کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران ادارات دولتی شهرستان اسفراین می باشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 70 نفر می باشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 70 مدیر به روش تمام شماری انتخاب شدند.

ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین(1989)» و پرسشنامه جو سازمانی «ساسمن و سام دیپ(1989)» می باشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه ها از دو روش روایی و پایایی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نسبت به نوع متغیرهای تحقیق از روش های آمار توصیفی استفاده شده است. همچنین برای تبیین فرضیات تحقیق از روش های استنباطی پارامتریک (آزمون نرمال بودن داده ها و همبستگی) با استفاده از بسته نرم افزار آماری spss نگارش 19 استفاده شده است.

بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که:

بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بین منابع قدرت پاداش و منبع قدرت اجبار و قانونی و تخصص و مرجعیت با جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

واژگان کلیدی:

منبع قدرت، منبع قدرت پاداش، منبع قدرت اجباری، منبع قدرت قانونی، منبع قدرت تخصص، منبع قدرت مرجعیت، جو سازمانی، وضوح و روشنی اهداف، وضوح و روشنی نقش، رضایت از پاداش، رضایت و توافق بر روی رویه ها، اثربخشی ارتباطات.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.